28 березня 2018 р. у Новороманівській ЗОШ було проведено форсайт « Кожен урок – це творчий пошук»
I-й блок: « Звичайні форми роботи – новий підхід: розвиваємо ключові компетентності»
Керівник - заступник директора з навчально-виховної роботи
Данильчук Людмила Іванівна
Притча про людину, яка вирішила змінити світ. Але світ такий великий, а людина така маленька. Тоді людина вирішила змінити своє місто, але місто таке велике, а людина така маленька. Тоді вона вирішила змінити свою родину. Але родина така велика, одних дітей з десяток. Тоді ця людина вирішила змірити те, що їй під силу…Саму себе.
- Так ми живемо в період змін у вітчизняній освіті, на порозі нової української школи,і, звичайно, маємо переглянути, переосмислити своє ставлення до навчання та виховання школярів, десь в чомусь змінити і своє «я», адже новітнє суспільство висуває до освіти нові вимоги, однією з яких є формування особистостей, які спроможні ухвалювати неординарні рішення й ефективно налагоджувати взаємини у швидкоплинній реальності. Активність, самостійність , творчість, здатність адаптуватися до стрімких змін – ці риси особистості дуже важливі на сучасному етапі історичного розвитку, а їх формування потребує реалізації нових підходів до процесу навчання.
- Наразі докорінні зміни в освіті орієнтують вчителів на відмову від авторитарного стилю навчання на користь гуманістичного підходу й застосування методів, що сприяють розвитку творчих засад особистості з урахуванням її індивідуальних особливостей.
- Тобто, навчаючи дітей сьогодні, ми маємо спрямувати свій погляд у майбутнє, передбачити місце нинішнього школяра у новому самостійному світі.
- Цьому питанню ми і присвятимо сьогодні форсайт «Кожен урок – це творчий пошук» ( слайд №1). ПРЕЗЕНТАЦІЯ
- Ще свого часу відомий польський письменник, педагог, лікар-педіатр Януш Корчак сказав про вчителя далекоглядні слова ( 2 слайд).
- Відтак, за умов модернізації української школи актуальним стає компетентнісний підхід в овіті, який пов`язаний, передусім, з особистісно орієнтованим та діяльнісним підходами до навчання, оскільки грунтується на особистості учня й може бути реалізованим тільки під час виконання конкретним учнем певного комплексу дій. Компетентісний підхід акцентує увагу на результатах освіти, які розглядаються не як обсяг опанованої дитиною інформації, а як здатність школяра діяти у різних проблемних ситуаціях.
( бесіда про модель випускника НУШ, висновки, слайд №3).
Перегляд та обговорення матеріалу «Ключові компетентності, необхідні сучасному школяреві».
Проблемне запитання:
- Яку ж проблему дозволяє розв`зати запровадження компетентностей у шкільну практику?
- Так, коли учні добре опановували теоретичні знання, але не здатні застосовувати ці знання у конкретній життєвій ситуації ( чи навіть проблемній) ситуації (слайд №4).
Проблемне запитання:
- У якій же спосіб випускник може набути цих компетентностей?
- Так, компетентностей можна досягти тільки особистою активною та продуктивною діяльністю (не лише навчальною), особистою творчістю, особистим досвідом через пізнання соціального досвіду, через критичне мислення, отже – через неповторне особисте буття. Потрібно також пам`ятати, що компетентності обов`язково пов`язані між собою. Опановуючи будь-який спосіб діяльності, учень здобуває досвід інтеграції різноманітних результатів освіти( знань, умінь, навичок, цінностей тощо) та постановки мети. Так відбувається усвідомлення процесу управління власною діяльністю – набуття компетентностей «для життя». Будь-яка шкільна дисципліна може стати дієвим засобом різнобічного розвитку особистості учня, формування в дитини ключових компетентностей. Крім того, вчитель має розвивати вміння учнів читати, працювати з додатковою літературою, розмірковувати, висловлювати думки щодо побаченого та почутого виявляти власну ініціативу, робити вибір, критично аналізувати здобуту інформацію.
Саме тому сучасний урок педагогові слід спроектувати у такий спосіб, щоб основну роботу на уроці виконували учні, а вчитель тільки виступав у ролі фасилітатора (ведучого, головуючого), який створює можливість для учнів застосовувати навички для побудови нових знань.
( Слайд №5 «Вимоги до уроку згідно з новими форматами освіти»).
- Підготувати та провести такий урок нелегко: потрібно не лише відповідально ставитись до своїх обов`язків, а й вийти на сучасний рівень педагогічного мислення. Учитель має володіти добре розвиненими навичками моделювання, проектування, конструювання уроку – такими, як зазначено далі ( слайд №6).
Проблемне запитання:
- Коли дітям навчатися цікаво? ( поділитися власним досвідом).
-Так, сьогодні існує чимало захопливих інноваційних технологій: методів, прийомів, дидактичних ігор, вправ, пошуково-ситуаційних і проблемних завдань, які розвивають особистість, інтерес до навчання, самостійність мислення тощо.Згадаймо інтерактивні технології, при яких учні та вчитель є суб`єктамииии навчання, тільки педагог виступає в ролі організатора процесу навчання, лідера групи учнів (слайд №7, 8, 9).
Передати інформацію - це не навчання. Передусім слід намагатися підвести дітей до того, щоб кожна дитина думала сама й робила все сама.
К.Вудсон
Пропозиції:
- На засіданнях шкільних методичних комісій:
1.1. Опрацювати матеріал: « Аналіз учителем етапів уроку з урахуванням компетентнісного підходу».
1.2. Розглянути питання « Від теорії до практики» (досвід вчителів проведення уроків з використанням компетентнісного підходу».
II-й блок: «Сучасні тренди в освіті, або «Життя шалено красиве, коли ми починаємо його помічати».
Керівник – практичний психолог школи Петренко Галина Олександрівна
|